L’atropellament mortal d’un ciclista el 2013 i els canvis al Codi Penal
El tràgic atropellament mortal d’un ciclista el 2013, provocat per un camió el conductor del qual es va donar a la fuga, va impulsar la seva família a recollir més de 200.000 firmes per exigir una reforma del Codi Penal. Aquest moviment social va portar a l’aprovació d’una normativa més estricta, que va endurir les penes en casos d’accidents de trànsit a ciclistes amb morts o lesions greus i va penalitzar amb severitat fugir del lloc de l’accident, una conducta que fins aleshores era considerada, en molts casos, com una simple infracció administrativa.
Creixen els accidents de trànsit a ciclistes i les mobilitzacions socials
Les notícies d’atropellaments de ciclistes amb resultats mortals o greus són, lamentablement, cada vegada més freqüents. Això ha motivat un augment de les mobilitzacions socials per conscienciar sobre la necessitat de respecte mutu entre conductors i ciclistes. Tant uns com altres han de prendre les degudes precaucions per evitar accidents a les carreteres.
Quins són els drets i deures dels ciclistes a la carretera?
Els ciclistes disposen de drets específics a la carretera, però també han de complir amb certs deures per garantir la seguretat de tots. A continuació, detallem algunes normes clau:
- Prioritat dels ciclistes: Tenen prioritat en girs, encreuaments i rotondes.
- Circulació correcta: Poden circular en fila o en paral·lel per parelles, així com pel centre del carril, especialment en descensos llargs, i no estan obligats a utilitzar el voral.
- Senyalització adequada: És imprescindible que els ciclistes utilitzin senyals per indicar les seves intencions, ja que els conductors no poden endevinar-les.
- Prohibició d’escoltar música: Circular amb auriculars o cascs escoltant música distreu i pot posar en perill la seguretat.
- Evitar l’ús del clàxon: Els conductors han d’evitar fer servir el clàxon per avançar ciclistes, ja que pot provocar reaccions sobtades.
Avançaments segurs: una obligació dels conductors
Els conductors han de respectar una distància mínima de seguretat quan avancin un ciclista. Aquesta distància ha de ser suficient per evitar que la turbulència provocada pel vehicle desequilibri el ciclista. Com més gran sigui el vehicle, més gran ha de ser el marge de seguretat.
La carretera és de tothom: la importància de la convivència
La convivència entre ciclistes i conductors és essencial per reduir els accidents. La mentalització que la carretera és de tothom és clau per millorar la seguretat viària i garantir el respecte mutu entre tots els usuaris de la via.
A Advalorem advocats podem ajudar-te amb el teu cas, no dubtis en contactar-nos!